اجاره ماشين

اجاره خودرو

اجاره ماشين

۱۱ بازديد

اجاره ماشين

 

همه خودروها به جز برخي خودروهاي كوچك از سيستم فرمان هيدروليك بهره مي‌برند كه به راننده اجازه مي‌دهد بدون زحمت زياد فرمان را بچرخاند. سيستم فرمان هيدروليك از چند بخش تشكيل شده است: 1- يك چرخ دنده و يك پنيون كه به چرخ‌هاي جلو متصل است، 2- يك پنيون و يك پيستون در داخل پنيون، اين پيستون توسط روغني كه پمپ هيدروليك فرمان فشرده كرده است به حركت در مي‌آيد و به چرخاندن غربيلك فرمان كمك مي‌كند. (اگر روغن هيدروليك كم شده باشد، فرمان سفت مي‌شود و ممكن است چرخ دنده، پنيون و پمپ هيدروليك آسيب ببينند). بنابراين، چك كردن ميزان روغن هيدروليك در دوره‌هاي زماني معين ضروري است و در صورت نياز روغن بايد سر ريز شود.

مرحله اول
به مخزن روغن هيدروليك نگاهي بيندازيد. اگر هنگام چرخاندن فرمان صداي غژ غژ بلندي به گوش مي‌رسد، نشانه‌اي از اين‌كه سطح روغن هيدروليك پايين آمده است. مخزنهيدروليك فرمان معمولاً استوانه‌اي شكل است و در نزديكي تسمه هيدروليك قرار دارد و روي آن برچسبي وجود دارد كه آن را مشخص مي‌كند. اين مخزن ممكن است ازپلاستيك يا از فلز ساخته شده باشد. اگر نتوانستيد آن را پيدا كنيد، به دفترچه راهنماي خودرو مراجعه كنيد. در بيشتر خودروها، محل قرارگيري اين مخرن شبيه هم استولي برخي خودروهاي جديد ممكن است به خاطر صرفه جويي درهزينه‌ها و يا بالا بردن فضاي اطراف موتور، جاي آن را عوض كرده باشند.

مرحله دوم
سطح روغن هيدروليك را چك كنيد. اگر مخزن از پلاستيك شفاف ساخته شده است، مي‌توانيد به راحتي سطح روغن را ببينيد، اگر هم از فلز يا پلاستيك غير شفاف ساختهشده است، مي‌توانيد با گيج روغني كه معمولا زير درب مخزن نصب شده است، سطح روغن را اندازه بگيريد.
-در بعضي خودروها فقط زماني مي‌توان سطح روغن هيدروليك را به درستي اندازه گرفت كه موتور مدت كمي كار كرده باشد، در برخي خودروها هم بايد در حالي كه موتوردرجا كار مي‌كند، فرمان را چند بار به هر طرف بچرخانيد تا اندازه‌گيري دقيق امكان‌پذير باشد.
-در برخي خودروها درجه‌بندي‌هايي بر روي گيج يا روي بدنه مخزن وجود دارد. درجه Hot نشان دهنده سطح مناسب روغن در زماني است كه موتور مدتي كار كرده است،درجه Cold نيز سطح مناسب روغن در زماني كه موتور مدتي خاموش بوده است را نشان مي‌دهد. شايد به جاي اين حروف، Max يا Min هم به كار رفته باشند.

مرحله سوم
ببينيد گيج تا كجا به روغن هيدروليك آغشته شده است. اگر براي اندازه‌گيري سطح روغن هيدروليك از گيج استفاده مي‌كنيد، پس از اين كه آن را از مخزن بيرون آورديد، آن رابا يك دستمال پاك كنيد، سپس آن را تا آخر درون مخزن فرو ببريد و بيرون بياوريد.

مرحله چهارم
رنگ روغن هيدروليك را چك كنيد. رنگ يك روغن خوب بايد شفاف بوده و رنگي كهربايي يا مايل به صورتي داشته باشد.
-اگر رنگ روغن هيدروليك قهوه‌اي يا سياه است، ذرات لاستيكي شيلنگ‌ها، كاسه نمدها يا اورينگ‌ها باعث آلودگي آن شده‌اند و در اين صورت بايد به مكانيك مراجعه كنيد تاهم روغن را عوض كند و هم  ببيند چه قسمت‌هايي از سيستم هيدروليك فرمان نياز به تعويض دارند.
-روغن هيدروليك ممكن است تيره‌تر از آن چيزي كه هست به نظر برسد. اگر در اين زمينه شك داريد، رنگ آن را با رنگ يك دستمال كاغذي سفيد مقايسه كنيد. اگر رنگروغن همان چيزي است كه بايد باشد، پس به ذرات لاستيكي آلوده نشده است.

مرحله پنجم
اگر لازم است روغن اضافه كنيد تا سطح آن به اندازه مناسب برسد. اگر خودرو شما داراي درجه‌بندي روي مخزن روغن است، با توجه به روشن يا خاموش بودن موتور، روغن رااضافه كنيد تا سطح آن به درجه Hot يا Cold برسد. اگر سطح روغن را با گيج چك مي‌كنيد، روغن را آهسته آهسته اضافه كنيد تا روغن مخزن سر نرود.
-اطمينان حاصل كنيد روغني را استفاده مي‌كنيد كه براي خودرو شما توصيه مي‌شود تا گران‌روي مطلوب براي سيستم هيدروليك شما را داشته باشد.
-اگر روغن هيدروليك در دسترس‌تان نيست و در شرايطي قرار داريد كه بايد حتماً مقداري روغن اضافه كنيد، مي‌توانيد به جاي آن از واسكازين مخصوص گيربكسهاي اتوماتيكنيز استفاده كنيد. واسكازين گيربكس اتوماتيك با روغن هيدروليك فرمان در همه چيز به جز در رنگ شباهت دارند: واسكازين صورتي يا قرمز رنگ است ولي روغن هيدروليكبه اين رنگ نيست. واسكازين گيربكس‌هاي اتوماتيك به اين علت قرمز رنگ است كه در صورت وجود نشتي، بتوان آن را به سرعت تشخيص داد.

مرحله ششم
مراقب باشيد مخزن روغن هيدروليك را بيش از حد پر نكنيد. بهتر است كمي سر مخزن را خالي بگذاريد تا اين كه آن را كامل پر كنيد. علت اين كار نيز اين است كه وقتي روغنهيدروليك گرم مي‌شود، حجم آن زياد مي‌شود و جادويش را به كار مي‌گيرد. اگر مخزن را تا بالا پر كرده، سپس به رانندگي بپردازيد، افزايش حجم روغن ممكن است مشكلاتيبه وجود بياورد و خرج زيادي روي دست‌تان بگذارد.

مرحله هفتم
درب مخزن را ببنديد. بسته به نوع خودرو، بايد درب را فشار بدهيد يا آن را بچرخانيد تا بسته بشود. قبل از اين كه درب كاپوت را ببنديد، اطمينان حاصل كنيد كه درب مخزنهيدروليك را محكم بسته‌ايد.


نكته
روغن هيدروليك بايد در دوره‌هاي زماني مشخص چك بشود. اگر متوجه كاهش قابل توجه سطح روغن در داخل مخزن شديد، ممكن است جايي در سيستم هيدروليكنشتي وجود داشته باشد. اگر هنگام پيچيدن فرمان صدايي به گوش‌تان مي‌رسد، معناي آن اين است كه روغن كافي به پمپ هيدروليك نمي‌رسد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.