اجاره اتومبيل

اجاره خودرو

اجاره اتومبيل

۱۰ بازديد

اجاره اتومبيل 

كنترل خودرو با امواج مغزي

 

پژوهشگران در چين، خودرويي را آزمايش كردند كه با نيروي ذهن كنترل مي شود.

محققان دانشگاه نانكاي در «تيانجين» چين اخيراً استفاده از امواج مغزي را براي كنترل خودرو آزمايش كردند كه اين نخستين آزمايش از اين نوع در چين به شمار مي رود.

«دوان فِنگ» Duan Feng استاديادر دانشكده مهندسي كنترل و علوم رايانه در دانشگاه نانكاي، سرپرستي تيمي از پژوهشگران را بر عهده دارد كه قصد دارند امكان رانندگي با استفاده از امواج مغزي را فراهم كنند. دوان مي‌گويد:« هدف اصلي پژوهش ها در زمينه رابطه دستگاه و مغز (BMI)، استفاده از امواج مغزي انسان براي كنترل ماشين‌آلات است. ما براي اين كار از روش سنتي استفاده كرديم كه در آن بخشي از دستگاه با امواج مغزي و بخشي ديگر با ساير ابزارها كنترل مي شود. ما هم اكنون سرگرم كار روي تشخيص صدا هستيم. هدف نهايي ما اين است كه دستگاه ها را به طبيعي ترين شيوه، كنترل كنيم».

به گفته اين پژوهشگر چيني، فناوري رابط دستگاه و مغز مي تواند در آينده آثار فوق العاده‌اي داشته باشد؛ فرضاً مي‌تواند به راننده اي كه پشت فرمان دچار خواب آلودگي شده است، هشدار دهد يا به راننده اي كه تعادل خود را از دست داده است در ترمز گيري كمك كند. رانندگان معلول يا سالخورده نيز مي‌توانند از آن بهره مند شوند.

در طول آزمايش، رانندگان يك دستگاه هدِست headset بدون سيم روي سرشان مي گذارند كه از شانزده حسگر براي دريافت امواج مغزي استفاده مي‌كند. اين امواج سپس به عنوان فرمان رانندگي به خودرو منتقل مي شود.

دوان فنگ مي‌گويد كنترل خودروها با نيروي ذهن، نمونه اي از كاربرد فناوري امواج مغزي است. گرچه اين فناوري هنوز در مراحل آزمايشي قرار دارد، مي‌توان از آن براي كمك به رانندگان در آينده استفاده كرد.

«سان فانچون» استاد علوم رايانه و فناوري در دانشگاه تسينگهوا پكن نيز مي‌گويد:« پژوهش ها در زمينه رابط مغز و دستگاه، كمك شاياني به علوم مغزشناسي خواهد كرد. اين فناوري در درمان هاي باليني مانند درمان افراد مبتلا به اسكلروز جانبي آميوتروفيك (ALS)، اشخاصي كه دچار ضايعه در دستگاه عصبي محيطي شده اند و همچنين سالخوردگان و معلولان، كاربرد خواهد داشت. از اين فناوري همچنين مي‌توان در پژوهش هاي نظامي استفاده كرد».

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.